Kóros hajhullás

Akkor beszélhetünk kóros hajhullásról, ha a naponta kihulló hajszálak mennyisége meghaladja a napi 100 hajszálat. Ha a hajkefén túl sok hajszál marad ott napról napra, vagy a párnán reggelente feltűnően sok a hajszál, okkal gyanakodhatunk kóros hajhullásra. Nem mindegy az sem, hogy visszafordítható, átmeneti hajhullásról, vagy végleges kopaszodásról van szó.
Minden hajhullás típus más és más módszerrel gyógyítható és kezelhető, ezért lényeges, hogy a kiváltó ok kiderüljön.

Diffúz hajhullásnál a hajas fejbőr egész területén egyenletesen jelentkezik a hajritkulás. Ez lehet valamilyen betegségnek a szövődménye, történhet stresszhelyzet vagy baleset után, gyógyszerszedést követően, okozhatja gyulladás a szervezetben, de a szülés utáni hajhullás is ilyen formában jelentkezik. Ezt nevezzük visszafordítható hajhullásnak. Általában a kiváltó esemény után néhány hónappal jelentkezik és amíg az oka fennáll, addig a hajhullás is megmarad. Amint a gyógyszer kiürült a szervezetből, vagy a gyulladás meggyógyul, a hajhullásnak is vége lesz.

A végleges hajhullást okozhatják nem vagy rosszul kezelt bőrbetegségek a hajas fejbőrön, illetve hormonális változások. A fejbőr betegségei közé tartozhatnak olyan fertőzések, hegesedéssel gyógyuló sebek, vagy szőrtüszőgyulladás, amelyek a hajhagymák elhalását és a haj végleges kihullását eredményezhetik. A hormonális hajhullás öröklődik, férfiaknál és nőknél is előfordulhat, hogy a hajhagymák elhalásáért hormonok felelősek. A nem megfelelő hajviselet is okozhat visszafordíthatatlan hajhullást. A túl szoros copfba fogott haj hagymái és szőrtüszői begyulladhatnak, majd hegesen gyógyulnak, ez is kóros hajhulláshoz, majd a haj elvesztéséhez vezethet.

A foltos hajhullás (alopecia areata) olyan autoimmun betegség, amely során egyöntetű foltokban kopaszodik a hajas fejbőr. Kortól, nemtől és etnikumtól nem függ a kialakulása. Ilyen esetben a szőrtüszők a hajas fejbőrön megváltoznak, ekkor a szervezet már nem ismeri fel őket, és ellenanyagot termel, így a hajhagymák elpusztulnak. Előfordul, hogy stresszhelyzet váltja ki ezt az állapotot.